Szukaj w serwisie
    
   Najwa¿niejsze narzêdzia
Produkty wymagaj±ce CE
- akty prawne, informacje
Wyszukiwarka norm zharmonizowanych
Aktualno¶ci CE
Prenumerata aktualno¶ci
    
   CE - przewodnik
Oznakowanie CE: podstawy prawne, wa¿ne terminy
Oznakowanie CE: paszport na rynki Unii Europejskiej
Jakie wyroby musz± mieæ oznakowanie CE
Krok po kroku do oznakowania CE
    
   Eksperci serwisu
Archiwum pytañ i odpowiedzi
Masz pytania - zwróæ siê o pomoc do Zespo³u Ekspertów
    
   Przewodniki
Maszyny
Emisja ha³asu
Sprzêt niskonapiêciowy
Urz±dzenia ci¶nieniowe
¦rodki ochrony indywidualnej
    
   Zamówienia publiczne
Aktualno¶ci
Komentarze
Kwartalnik
 
Forum
    

  Aktualno¶ci CE
 
Trzeba inaczej czytaæ przepisy
Protest – czê¶æ 1
 

Przyczynkiem do podjêcia tematu protestu w zamówieniach publicznych by³
artyku³ pióra P. Wierzbickiego pt. „Interes prawny jako przes³anka skorzystania ze ¶rodków odwo³awczych”, zamieszczony w nr 1/2005 kwartalnika „Prawo Zamówieñ Publicznych”. Autor ten raz jeszcze przypomnia³, jak trudno zmierzyæ siê z ugruntowanymi pogl±dami doktryny i orzecznictwa dotycz±cymi interpretacji poszczególnych instytucji prawnych, chocia¿by zmianie uleg³ ca³y system prawa. £atwiej bowiem dostrzec zmianê brzmienia konkretnego przepisu, trudniej za¶ „filozofiê” nowego systemu. Tak w³a¶nie jest z systemem zamówieñ publicznych.
 

Przedmiotem artyku³u jest próba odpowiedzi na pytanie: czym jest protest i jakie jest jego miejsce w systemie zamówieñ publicznych? Odpowied¼ na powy¿sze zostanie poczyniona na przyk³adzie trzech nastêpuj±cych zagadnieñ:
- komu przys³uguje protest – rozwa¿ania na tle art. 179 ustawy z 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówieñ publicznych (Dz. U. nr 19, poz. 177 ze zm.), zwanej dalej „ustaw±”,
- w jakiej formie mo¿e byæ wnoszony protest – rozwa¿ania na tle art. 180 ust. 1 ustawy,
- w jakim terminie mo¿e byæ wnoszony protest dotycz±cy postanowieñ specyfikacji istotnych warunków zamówienia – rozwa¿ania na tle art. 180 ust. 3 ustawy.
 
Coraz wê¿sze grono uprawnionych
Pogl±dy doktryny co do podmiotów uprawnionych do wnoszenia protestów pod rz±dami ustawy wykazuj± daleko id±ce podobieñstwo. Przede wszystkim zgodnie podkre¶la siê, i¿ ustawodawca znacznie rozszerzy³ mo¿liwo¶æ protestowania, czego przejawem ma byæ m.in. dopuszczenie sk³adania protestów przez uczestników konkursu. W poprzednim stanie prawnym nie by³o jasne, czy ¶rodki odwo³awcze przys³uguj± tak¿e uczestnikom konkursu.
 

W literaturze przedmiotu wskazuje siê, ze katalog podmiotów uprawnionych do wnoszenia ¶rodków ochrony prawnej powiêkszy³ siê tak¿e o kategoriê „innych osób”, które nie s± ani wykonawcami, ani uczestnikami konkursu. Kategoria ta, potencjalnie bardzo szeroka, jest jednak w wypowiedziach doktryny do¶æ mocno ograniczana. Ograniczenie takie dokonywane jest na dwa sposoby. Pierwszy polega na wyliczeniu wprost, kogo nale¿y uwa¿aæ za „inne osoby”. Wskazuje siê, ¿e mog± byæ nimi osoby, które zamierzaj± oprotestowaæ zamieszczone og³oszenie o zamówieniu publicznym jako nieodpowiadaj±ce wymogom ustawy i niepozwalaj±ce im na wziêcie udzia³u w postêpowaniu o udzielenie zamówienia. Drugi sposób sprowadza siê do zastrze¿enia, ¿e „innym osobom” ¶rodki ochrony prawnej s³u¿± tylko wówczas, gdy ich interes prawny w uzyskaniu zamówienia dozna³ lub mo¿e doznaæ uszczerbku w wyniku naruszenia przez zmawiaj±cego przepisów ustawy.
 

Tradycyjnie uprawnienie do wnoszenia ¶rodków ochrony prawnej przyznano wykonawcom. Podkre¶liæ tu trzeba, i¿ pojêcie to jest obecnie zdefiniowane w art. 2 pkt 11 ustawy. Zgodnie z zawart± tam definicj± przez wykonawcê nale¿y rozumieæ osobê fizyczn±, osobê prawn± lub jednostkê organizacyjn± nieposiadaj±c± osobowo¶ci prawnej, która ubiega siê o udzielenie zamówienia, z³o¿y³a ofertê lub zawar³a umowê w sprawie zamówienia publicznego. Jednocze¶nie doktryna akcentuje, i¿ wed³ug definicji ustawowej status wykonawcy ³±czy siê zawsze z okre¶lon± form± uczestnictwa danego podmiotu w procedurze udzielenia zamówienia publicznego. Redakcja owej definicji powoduje, i¿ to, czy komu¶ przys³uguje status wykonawcy, zale¿y od etapu postêpowania o udzielenie zamówienia. W pierwszej fazie postêpowania wykonawc± jest ka¿dy podmiot, który ubiega siê o zamówienie. W przypadku procedur otwartych bêdzie nim ka¿dy, kto w dowolny sposób zadeklaruje zamawiaj±cemu chêæ uzyskania zamówienia, np. pobierze specyfikacjê czy zwróci siê o jej wyja¶nienie, w przypadku za¶ procedur zamkniêtych – jedynie taki podmiot, który zosta³ zaproszony do udzia³u w postêpowaniu. Po up³ywie terminu sk³adania ofert status wykonawcy przys³uguje tylko temu podmiotowi, który z³o¿y³ ofertê. Wreszcie po zawarciu umowy w sprawie zamówienia publicznego wykonawc± bêdzie ju¿ tylko ten, z kim zamawiaj±cy zawar³ umowê. W literaturze podkre¶la siê, ¿e ka¿dy kolejny etap postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego poci±ga za sob± ograniczenie krêgu podmiotów, którym przys³uguje jeszcze status wykonawców.
 

Ostatni± grup± podmiotów uprawnionych do wnoszenia protestu s± organizacje zrzeszaj±ce wykonawców, wpisane na listê prowadzon± przez Prezesa Urzêdu Zamówieñ Publicznych. Jak siê podkre¶la w pi¶miennictwie, ustawodawca przyznaj±c tym organizacjom prawo do korzystania ze ¶rodków ochrony prawnej, podtrzyma³ rozwi±zanie przyjête jeszcze w ustawie o zamówieniach publicznych. Rozwi±zanie to ma w opinii doktryny s³u¿yæ ochronie interesu wykonawców, którzy obawiaj±c siê pozaprawnych sankcji ze strony zamawiaj±cego, mogliby rezygnowaæ z wnoszenia ¶rodków ochrony prawnej.
 
Warunki skorzystania ze ¶rodków ochrony prawnej
Art. 179 ust. 1 ustawy oprócz tego, ¿e okre¶la grono podmiotów potencjalnie uprawnionych do wniesienia protestu, wylicza tak¿e trzy warunki (przes³anki) skorzystania ze ¶rodków ochrony prawnej. W doktrynie zgodnie przyjmuje siê, i¿ warunki te to:
 

- naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy,
- powstanie uszczerbku w interesie prawnym w uzyskaniu zamówienia podmiotu uprawnionego lub mo¿liwo¶æ powstania uszczerbku w takim interesie,
- istnienie zwi±zku przyczynowego pomiêdzy naruszeniem przepisów ustawy a naruszeniem interesu prawnego osoby wnosz±cej protest.
 

W pi¶miennictwie podkre¶la siê, i¿ do skutecznego skorzystania ze ¶rodków odwo³awczych konieczne jest jednoczesne zaistnienie wszystkich ww. okoliczno¶ci. Nie przyniesie wiêc po¿±danego skutku protest wobec czynno¶ci zamawiaj±cego, która co prawda narusza interes prawny podmiotu uprawnionego, ale nie stanowi naruszenia przepisów ustawy. Tak samo bezskuteczny bêdzie protest wobec czynno¶ci zamawiaj±cego wprawdzie niezgodnej z ustaw±, ale zarazem nienaruszaj±cej interesu prawnego podmiotu uprawnionego.
 

Doktryna niemal¿e jednomy¶lnie wskazuje, w jakich sytuacjach mo¿na mówiæ o ziszczeniu siê wszystkich ww. przes³anek. O ile nie budzi w±tpliwo¶ci wyk³adnia pierwszej z nich, o tyle w pi¶miennictwie du¿o uwagi po¶wiêca siê kwestii uszczerbku w interesie prawnym. Podkre¶la siê przy tym, ¿e dodanie w art. 179 ust. 1 ustawy zwrotu „w uzyskaniu zamówienia” oznacza merytoryczn± zmianê pojêcia „interes prawny” w stosunku do stanu dotychczasowego (w art. 79 ust. 1 ustawy z 10 czerwca 1994 r. o zamówieniach publicznych – Dz. U. z 2002 r. nr 72, poz. 664 ze zm., dalej uzp – takiego zwrotu nie by³o). W praktyce jednak, ze wzglêdu na kszta³tuj±ce siê pod rz±dami ustawy pojêcie interesu prawnego jako interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia, samo spojrzenie na problem nie uleg³o zmianie.
 
Co to jest interes prawny?
W pi¶miennictwie zgodnie przyjmuje siê, ¿e pojêcie „interes prawny” nale¿y rozumieæ tak jak w prawie cywilnym, co z kolei wynika z cywilistycznego charakteru postêpowania o udzielenie zamówienia publicznego i z celu tego postêpowania, którym jest cywilnoprawna umowa w sprawie zamówienia publicznego. Wskazuje siê przy tym, i¿ pojêcie „interes prawny” w prawie cywilnym interpretowane jest szeroko. W literaturze cywilistycznej dominuje bowiem stanowisko, zgodnie z którym „interes uzasadniaj±cy prawo do ochrony i uczestnictwa w odno¶nym postêpowaniu musi byæ interesem prawnym, tzn. dotyczyæ okre¶lonego prawa lub stosunku prawnego (...) Nie wystarcza przeto interes czysto uczuciowy, emocjonalny lub zaspokajaj±cy wy³±cznie spo³eczne ¿±dania i aspiracje dochodz±cego ochrony. Mo¿e natomiast mieæ – podobnie jak prawo, u podnó¿a którego on le¿y – zarówno charakter maj±tkowy, jak i niemaj±tkowy. Usprawiedliwiaj±cy ochronê interes musi pozostawaæ w zgodzie z porz±dkiem prawnym i zasadami wspó³¿ycia spo³ecznego”. W doktrynie podkre¶la siê, ¿e w ustawie bezpo¶rednio wskazano, jaki przejaw interesu prawnego podmiotu legitymowanego podlega ochronie. Chodzi mianowicie o interes wyra¿aj±cy siê w mo¿liwo¶ci uzyskania zamówienia. Ka¿de niezgodne z prawem zachowanie zamawiaj±cego godz±ce w tak± mo¿liwo¶æ bêdzie naruszaæ interes prawny wykonawcy, powoduj±c uszczerbek.
 

W orzecznictwie zespo³ów arbitrów i S±du Okrêgowego w Warszawie, kszta³tuj±cym siê pod rz±dem ustawy o zamówieniach publicznych, utrwali³ siê pogl±d, i¿ interes prawny wnosz±cego ¶rodek odwo³awczy musi doznaæ uszczerbku w konkretnym postêpowaniu, w którym on uczestniczy, i polegaæ na tym, ¿e traci on mo¿liwo¶æ uznania jego oferty za ofertê najkorzystniejsz±. Zarazem interes ten nie mo¿e byæ oceniany pod k±tem ewentualnego i niepewnego udzia³u odwo³uj±cego siê w przysz³ym postêpowaniu o przedmiotowe zamówienie publiczne i uzyskanie w nim wyniku polegaj±cego na wyborze przez zamawiaj±cego jego oferty.
 

Innym istotnym dorobkiem orzecznictwa jest pogl±d, wed³ug którego interes prawny odwo³uj±cego siê doznaje uszczerbku jedynie wówczas, gdy w nastêpstwie uwzglêdnienia odwo³ania i ponownej oceny ofert jego oferta by³aby uznana za ofertê najkorzystniejsz±.
 

Takie rozumienie interesu prawnego dominuje w orzecznictwie zespo³ów arbitrów tak¿e pod rz±dami ustawy. Co wiêcej, konieczno¶æ wykazania interesu prawnego w uzyskaniu zamówienia jest obecnie interpretowana w ten sposób, i¿ wykonawcy, których oferty znalaz³y siê na trzeciej i dalszych pozycjach, nie maj± prawa do protestu, je¿eli podwa¿aj± poprawno¶æ tylko najkorzystniejszej oferty. Nawet bowiem gdyby uwzglêdniono ich racje, nie mieliby szans na uzyskanie zamówienia. Przyk³adowo, w wyroku z 8 pa¼dziernika 2004 r. (sygn. UZP/ZO/0-1639/04) zespó³ arbitrów stwierdzi³, ¿e zg³oszenie zastrze¿eñ tylko do oferty najkorzystniejszej przez odwo³uj±cego siê, którego oferta by³a trzecia w kolejno¶ci, nie wystarcza do wykazania naruszenia interesu prawnego. Naruszenie takie powinno byæ realne, konkretne i opieraæ siê na faktach, a nie hipotezach. Do podobnych wniosków zespó³ arbitrów doszed³ w wyroku z 11 pa¼dziernika 2004 r. (sygn. UZP/ZO/0-1654/04).
 
I tak wygra³by inny wykonawca
Arbitrzy odmówili rozpoznania podniesionych w odwo³aniu zarzutów, powo³uj±c siê na brak interesu prawnego u odwo³uj±cego, poniewa¿ jego oferta by³a trzecia z kolei. W uzasadnieniu wyroku stwierdzono, i¿ nawet gdyby zamawiaj±cy wykluczy³ wykonawcê, którego ofertê uzna³ za najkorzystniejsz±, to i tak przy ponownej ocenie wygra³aby inna firma ni¿ odwo³uj±cego.
 

W literaturze przedmiotu zwraca siê uwagê, ¿e takie rozumienie przepisu art. 179 ust. 1 ustawy powoduje, i¿ kr±g osób posiadaj±cych interes prawny zwê¿a siê na ka¿dym etapie postêpowania. Tytu³em przyk³adu wskazuje siê, ¿e o ile na tre¶æ og³oszenia protest mog± wnie¶æ praktycznie wszyscy, o tyle na tre¶æ specyfikacji istotnych warunków zamówienia protest mo¿e wnie¶æ tylko wykonawca, który j± otrzyma³ lub organizacja zrzeszaj±ca wykonawców, a na wynik postêpowania mo¿e z³o¿yæ protest wy³±cznie wykonawca, który z³o¿y³ ofertê.
 

Co do charakteru prawnego przes³anki interesu prawnego powszechnie przyjmuje siê, ¿e jej niewskazanie przez wnosz±cego ¶rodek ochrony prawnej skutkuje oddaleniem wniesionego ¶rodka tak¿e wtedy, gdy ¶rodek ten jest merytorycznie uzasadniony, tj. gdy zosta³o wykazane naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy czy przepisów zawartych w aktach wykonawczych wydanych na postawie ustawy.
 
Zwi±zek przyczynowy
Ostatnim warunkiem skorzystania ze ¶rodków ochrony prawnej, w tym protestu, jest wykazanie istnienia zwi±zku przyczynowego pomiêdzy naruszeniem przepisów ustawy a naruszeniem interesu prawnego osoby wnosz±cej protest. W literaturze przedmiotu wskazuje siê przy tym, i¿ zwi±zek ten ma byæ „normalny”. Definiuj±c pojêcie normalnego zwi±zku przyczynowego, wskazuje siê, ¿e zwi±zek taki zachodzi, gdy skutek (w rozwa¿anym przypadku uszczerbek lub zagro¿enie dla interesu prawnego podmiotu uprawnionego do wniesienia protestu) jest „normalnym” nastêpstwem zdarzenia rozpatrywanego jako przyczyna (tu naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy). Pojêcie „normalny” oznacza tutaj, ¿e je¿eli wyst±pi zdarzenie rozpatrywane jako przyczyna, zwiêksza ono prawdopodobieñstwo powstania zdarzenia okre¶lonego jako skutek.
 
Organizacje zrzeszaj±ce wykonawców robi± to inaczej
W doktrynie zgodnie przyjmuje siê, ¿e ustawodawca odmiennie ukszta³towa³ przes³anki ¶rodków ochrony prawnej dla organizacji zrzeszaj±cych wykonawców.

Dla tych podmiotów konieczn± i zarazem jedyn± przes³ank± wniesienia ¶rodków ochrony prawnej jest naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy. Nie musz± one natomiast wykazywaæ uszczerbku w swym interesie prawnym w uzyskaniu zamówienia lub mo¿liwo¶ci powstania uszczerbku w takim interesie. Tym samym nie wstêpuje te¿ zwi±zek przyczynowy pomiêdzy uszczerbkiem
a naruszeniem prawa.
 

Tak niewielkie wymagania dla wnoszenia ¶rodków ochrony prawnej przez organizacje wykonawców w opinii doktryny wi±¿± siê z ochronnym charakterem tej instytucji.
 
Interes prawny… szerzej
Opisane wy¿ej stanowisko w kwestii legitymacji czynnej do wnoszenia protestu (oraz pozosta³ych ¶rodków ochrony prawnej) podda³ krytyce P. Wierzbicki. Zdaniem Autora istnieje pilna potrzeba nowego zdefiniowania pojêcia „interes prawny” w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy.

Skutkowaæ to powinno rozszerzeniem zakresu podmiotowego tego pojêcia i w konsekwencji obj±æ co najmniej:
1) wykonawców skutecznie wykluczonych,
2) wykonawców, których oferty zosta³y skutecznie odrzucone,
3) wykonawców, którzy posiadaj±c interes prawny w uzyskaniu zamówienia, nie mogli uczestniczyæ w postêpowaniu wskutek nieprawid³owo¶ci w dzia³aniach zamawiaj±cego,
– je¿eli wyka¿±, i¿ domniemane nieprawid³owo¶ci wi±¿± siê z poniesionym przez nich lub gro¿±cym im uszczerbkiem.

Autor jednak dodaje, i¿ odwo³anie powinno przys³ugiwaæ w ka¿dym przypadku, je¶li jego przedmiotem jest zarzut skutkuj±cy niewa¿no¶ci± postêpowania – takie okoliczno¶ci podlegaj± bowiem uwzglêdnieniu przez zespó³ arbitrów z urzêdu (art. 191 ust. 3 ustawy).

Argumenty przemawiaj±ce za zmian± rozumienia pojêcia „interes prawny” Autor znajduje zarówno w regulacjach wspólnotowych, jaki i w samej ustawie.
 
Niezgodno¶æ z prawem wspólnotowym
Rozpoczynaj±c od tych pierwszych, Autor wskazuje na niezgodno¶æ ustawy z przepisami dyrektyw dotycz±cymi procedur odwo³awczych w obszarze zamówieñ publicznych, zwanych dalej „dyrektywami”. Istniej± bowiem sytuacje, gdy danemu podmiotowi przys³ugiwa³aby legitymacja do wniesienia odwo³ania na gruncie dyrektyw, natomiast brak takiej legitymacji w ramach ustawy. Postanowienia dyrektyw stanowi±, i¿ pañstwa cz³onkowskie powinny zapewniæ dostêpno¶æ ¶rodków odwo³awczych co najmniej ka¿demu podmiotowi, który ma lub mia³ interes w uzyskaniu danego zamówienia publicznego, gdy taki podmiot dozna³ uszczerbku lub zagra¿a mu doznanie uszczerbku w wyniku domniemanego naruszenia przepisów.

 

Oznacza to, zdaniem Autora, i¿:
1) dyrektywy nie wymagaj±, by interes podmiotu odwo³uj±cego siê mia³ charakter interesu prawnego – dyrektywy nie wykluczaj± bowiem interesu faktycznego,
2) podmiot nie musi mieæ interesu w chwili wnoszenia odwo³ania, gdy¿ dyrektywa dopuszcza skorzystanie ze ¶rodków odwo³awczych przez podmiot, który mia³ interes w uzyskaniu zamówienia,
3) podmiot korzystaj±cy ze ¶rodków odwo³awczych nie musi udowadniaæ, i¿ dozna³ uszczerbku w wyniku domniemanego naruszenia przepisów; wystarczy, ¿e istnieje zagro¿enie wyrz±dzenia mu takiego uszczerbku.

W odpowiedzi na pytanie: w jaki sposób zapewniæ zgodno¶æ ustawy z regulacjami wspólnotowymi, Autor posi³kuje siê orzecznictwem Europejskiego Trybuna³u Sprawiedliwo¶ci:

Je¿eli pañstwo cz³onkowskie, w terminie oznaczonym w dyrektywie, nie dokona prawid³owej transpozycji dyrektywy do krajowego porz±dku prawnego, wymóg zapewnienia skuteczno¶ci
prawa wspólnotowego powoduje, i¿:
1) osoby fizyczne i prawne mog± powo³ywaæ siê przed s±dami i organami danego pañstwa cz³onkowskiego na postanowienia dyrektyw, je¶li s± one sformu³owane dostatecznie jasno i bezwarunkowo (bezpo¶rednia skuteczno¶æ dyrektyw),
2) s±dy i organy danego pañstwa cz³onkowskiego maj± obowi±zek stosowaæ przepisy dyrektyw, w szczególno¶ci obowi±zek interpretowania przepisów krajowych, w takim kierunku, by zapewniæ najpe³niejsz± mo¿liw± skuteczno¶æ przepisów dyrektyw (tzw. wyk³adnia prowspólnotowa),
3) osoby fizyczne i prawne mog± domagaæ siê odszkodowania, je¶li wskutek braku implementacji ponios³y szkodê.

W konkluzji Autor stwierdza, i¿ prowspólnotowa wyk³adnia wymaga³aby nadania pojêciu „interes prawny” z art. 179 ust. 1 ustawy szerszego zakresu, który dopuszczaæ bêdzie wniesienie odwo³ania w sytuacjach objêtych dyrektywami, a zasada lojalnej wspó³pracy pomiêdzy pañstwami cz³onkowskimi obligowa³aby zespó³ arbitrów do zbadania, czy podmiot odwo³uj±cy siê spe³nia wymogi dyrektyw.

Do argumentów wyp³ywaj±cych z ustawy Autor zalicza z kolei nastêpuj±ce:
1) zamiarem ustawodawcy by³o nadanie szerszego znaczenia pojêciu „interes prawny” ni¿ przyjête na gruncie uzp. Ustawodawca rozszerza zakres podmiotów, które mog± wnosiæ ¶rodki odwo³awcze, poniewa¿ za „inne osoby” w rozumieniu art. 179 ust. 1 ustawy mog± zostaæ uznani np.: wykonawcy skutecznie wykluczeni z postêpowania lub których oferty zosta³y skutecznie odrzucone; osoby, które do przetargu nie przyst±pi³y z powodu braku wymaganego og³oszenia,
2) w przypadku uniewa¿nienia przetargu z przyczyn le¿±cych po stronie zamawiaj±cego wykonawcom, którzy z³o¿yli oferty niepodlegaj±ce odrzuceniu, przys³uguje roszczenie o zwrot uzasadnionych kosztów uczestnictwa w postêpowaniu, w szczególno¶ci kosztów przygotowania oferty (art. 93 ust. 4 ustawy) – ustawa nie uzale¿nia zatem roszczenia od okoliczno¶ci, czy oferta uprawnionego by³aby najkorzystniejsza, gdy¿ roszczenie powstaje z mocy prawa i przys³uguje wszystkim wykonawcom. Dlatego te¿ nie sposób twierdziæ, i¿ wykonawca, którego oferta zosta³a wybrana jako kolejna, nie ma interesu w uniewa¿nieniu postêpowania,
3) w doktrynie europejskiej i ustawodawstwie wielu krajów uznaje siê, i¿ wykonawca, który poniós³ szkodê wskutek naruszenia przez zamawiaj±cego przepisów dotycz±cych udzielania zamówieñ publicznych, mo¿e ¿±daæ odszkodowania – osoby, które nie wziê³y udzia³u w przetargu wskutek braku og³oszenia, mog±, co do zasady, wystêpowaæ wobec zamawiaj±cego z roszczeniami o utracone zyski (art. 415 k.c.).
 
Trzeba czytaæ inaczej
Odnosz±c siê do wy¿ej przedstawionej koncepcji rozumienia art. 179 ustawy oraz propozycji P. Wierzbickiego w zakresie rozszerzenia pojêcia „interes prawny”, s³ów kilka tytu³em przypomnienia: zarówno w doktrynie, jak i w orzecznictwie przyjmuje siê, i¿ protest (pozosta³e ¶rodki ochrony prawnej) przys³uguje dwóm grupom podmiotów, tj.:
1) wykonawcom i uczestnikom konkursu, a tak¿e innym osobom, je¿eli ich interes prawny w uzyskaniu zamówienia dozna³ lub mo¿e doznaæ uszczerbku w wyniku naruszenia przez zamawiaj±cego przepisów ustawy – z tym ¿e przyjmuje siê, i¿ jednocze¶nie zaistnieæ powinny trzy nastêpuj±ce okoliczno¶ci:
a) naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy,
b) powstanie uszczerbku w interesie prawnym w uzyskaniu zamówienia podmiotu uprawnionego lub mo¿liwo¶æ powstania uszczerbku w takim interesie,
c) istnienie zwi±zku przyczynowego pomiêdzy naruszeniem przepisów ustawy a naruszeniem interesu prawnego osoby wnosz±cej protest,
2) organizacjom zrzeszaj±cym wykonawców – z tym ¿e przyjmuje siê, i¿ konieczn± i zarazem jedyn± przes³ank± jest naruszenie przez zamawiaj±cego przepisów ustawy.

Na tym tle, w ¶wietle brzmienia przepisów dyrektyw oraz samej ustawy, P. Wierzbicki, nie kwestionuj±c powy¿szej koncepcji co do zasady, postuluje jedynie rozszerzenie pojêcia „interes prawny”, a co za tym idzie, t± drog± doprowadzenie do zgodno¶ci ustawy z postanowieniami dyrektyw.

W naszej ocenie wypracowana przez dotychczasowe orzecznictwo i pogl±dy doktryny koncepcja rozumienia (czytania) przepisu art. 179 ustawy zas³uguje na zasadnicz± krytykê. Przepis art. 179 jest bowiem przedmiotem nieprawid³owej wyk³adni oraz postrzegania systemu zamówieñ publicznych przez pryzmat dziesiêciu lat dywagowania i orzekania na gruncie zas³u¿enie ju¿ wycofanej z obrotu prawnego uzp. Ta swego rodzaju „rutyna” zbiera owoce tak¿e w przypadku stosowania wielu innych instytucji prawnych.
 
Patologia w systemie
S³usznie zauwa¿a P. Wierzbicki, i¿ dotychczasowe rozumienie art. 179 ustawy prowadzi do patologii. Oto bowiem mo¿liwa staje siê sytuacja, gdy zamawiaj±cy og³asza przetarg nieograniczony, w którym ofertê sk³ada dwóch wykonawców. Obie oferty s± obci±¿one wadami, lecz zamawiaj±cy odrzuca tylko jedn± z nich. Po up³ywie terminu do wniesienia protestu przez wykluczonego przedsiêbiorcê zamawiaj±cy proceduje dalej i wybiera jedyn± ofertê, jaka pozosta³a.
A zatem jak, naszym zdaniem, powinien byæ odczytywany przepis art. 179 ustawy?
 
Piotr Wi¶niewski i Krzysztof Mikoda
Wiêcej w czerwcoeym numerze kwartalnika
"Prawo Zamówieñ Publicznych"
 
Dalsze informacje...

2005-07-17 Instytut Zamówieñ Publicznych
Powrót


   Patronat




 
   Partnerzy serwisu
 
   Pomó¿ nam tworzyæ
   serwis oznaczenie-ce.pl

oceñ serwis i jego
   narzêdzia
podpowiedz co nale¿y
   zmieniæ, a co warto
   kontynuowaæ

Wpisz swoje uwagi
i prze¶lij je do nas
Twój e-mail:
 
 
 
Promujemy:
www.na-mazurach.pl - czarter jachtów na Mazurach, mazurska prognoza pogody, Mazury - przewodnik, mapa Mazur
www.karta-rabatowa.pl - ¯eglarska Karta Rabatowa: czarter jachtów na Mazurach, czarter jachtów morskich, rejsy morskie, szkolenia ¿eglarskie