| Prawo Zamówień Publicznych W postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego na zamawiającym spoczywa obowiązek określenia warunków udziału wykonawców w postępowaniu oraz sprawdzenie, czy rzeczywiście spełniają oni te warunki. |
|
|
Ustawa Prawo zamówień publicznych wskazuje w tym zakresie jedynie, iż wykonawcy muszą posiadać odpowiednie uprawnienia do wykonywania określonej działalności lub czynności, posiadać niezbędną wiedzę i doświadczenie oraz potencjał techniczny, znajdować się w sytuacji ekonomicznej i finansowej zapewniającej wykonanie zamówienia oraz nie podlegać wykluczeniu z postępowania. Józef Edmund Nowicki w swym artykule "Warunki udziału w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego" podpowiada jak należy te ogólne wymagania doprecyzować i wyczerpująco omawia obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa. |
|
Problematyka dotycząca zawarcia przez zamawiającego umowy o zamówienie publiczne jeszcze przed rozpatrzeniem ewentualnych protestów wzbudza ostatnio coraz więcej kontrowersji. Przemysław Wierzbicki wnikliwie analizuje stan prawny, szczególny nacisk kładąc na kompetencje zespołu arbitrów i sądu powszechnego w takich przypadkach. Podkreśla, iż w poszukiwaniu odpowiedzi na pytania czy w ten sposób zawarta umowa jest ważna, doniosłe znaczenie ma to, czy umowa została tylko zawarta, czy może także wykonana. |
|
Związek między jakością systemu zamówień publicznych i poziomem zjawisk korupcyjnych jest oczywisty. Piotr Wiśniewski w opracowaniu „Rekomendacje w zakresie przeciwdziałania zjawisku korupcji w Polsce przez wykorzystanie narzędzi elektronicznych w obszarze zamówień publicznych” formułuje kilka ważkich postulatów, które powinny być uwzględnione w nowelizacji ustawy Prawo zamówień publicznych. Chodzi przede wszystkim o zmianę charakteru aukcji elektronicznej (licytacji), wprowadzenie elektronicznej komunikacji między zamawiającymi a wykonawcami oraz o publikowanie ogłoszeń o zamówieniach publicznych w formie elektronicznej.
|
|
W części doradczej Justyna Olszewska i Danuta Myga prezentują wzory dokumentacji na potrzeby instytucji zarządzających w postępowaniach przetargowych finansowanych ze środków Unii Europejskiej. |
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytań, które pojawiły się w ostatnim czasie wśród zamawiających i wykonawców. Czy pracownicy finansowi muszą składać oświadczenie o okolicznościach wyłączających z postępowania na drukach ZP-11? Czy zamawiający musi czy tylko może kopiować dla jednego wykonawcy ofertę innego? Czy powierzenie parkingu w nieodpłatny zarząd wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych?
|
|
Z kolei Grzegorz Wicik odpowiada na szereg konkretnych pytań, które pojawiły się w ostatnim czasie wśród zamawiających i wykonawców. Czy pracownicy finansowi muszą składać oświadczenie o okolicznościach wyłączających z postępowania na drukach ZP-11? Czy zamawiający musi czy tylko może kopiować dla jednego wykonawcy ofertę innego? Czy powierzenie parkingu w nieodpłatny zarząd wymaga stosowania procedur przewidzianych w ustawie Prawo zamówień publicznych?
|
|
Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówień Publicznych” |
|
Dalsze informacje... |
2006-02-01 Instytut Zamówień Publicznych |