| Prawo Zamówieñ Publicznych Jedn± z najwa¿niejszych czynno¶ci zamawiaj±cego przy udzielaniu zamówienia publicznego jest opis przedmiotu tego zamówienia. Powinien on wskazywaæ na rzeczywiste potrzeby zamawiaj±cego oraz umo¿liwiæ wykonawcom sporz±dzenie ofert zgodnie z jego wymaganiami, dokonanie obiektywnej oceny ofert i udzielenie zamówienia wy³±cznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Jak dokonaæ tego w sposób prawid³owy zastanawia siê Józef Edmund Nowicki w artykule „Opis przedmiotu zamówienia”.
|
|
|
Zamawiaj±cy znajduj± siê czêsto pod siln± presj± ze strony polityków, aby uwzglêdniaæ pozaekonomiczne kwestie, zw³aszcza przy udzielaniu kluczowych kontraktów. Chodzi przede wszystkim o cele ekologiczne i spo³eczne, których realizacja przy pomocy zamówieñ publicznych ma ju¿ swoj± historiê w pañstwach cz³onkowskich Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. Zbigniew Raczkiewicz w opracowaniu „Realizacja spo³ecznych i ekologicznych celów za pomoc± zamówieñ publicznych” wskazuje na zalety i wady takiego podej¶cia.
|
|
Zakres stosowania przepisów dotycz±cych zamówieñ publicznych od dawna budzi wiele kontrowersji. Problematykê tê podejmuj± Anna Specht-Schampera w artykule „Wspólnoty mieszkaniowe a zamówienia publiczne” oraz Grzegorz Wicik w artykule „Udzielanie zamówieñ spó³kom komunalnym”. Oba teksty, opieraj±c siê na wnikliwej analizie orzecznictwa i dotychczasowej praktyki, omawiaj± obowi±zek stosowania procedur udzielania zamówieñ publicznych przez podmioty w ró¿ny sposób „powi±zane” z jednostkami samorz±du terytorialnego.
|
|
Przygotowywana od wielu miesiêcy i nieustannie zmieniaj±ca swój kszta³t nowelizacja ustawy Prawo zamówieñ publicznych by³a ju¿ omawiana na naszych ³amach. Barbara Wysocka w artykule „Mechanizmy zapobiegania korupcji w projekcie nowelizacji Prawa zamówieñ publicznych” omawia niektóre propozycje, w szczególno¶ci wynikaj±ce z rz±dowej autopoprawki projektu, która trafi³a do Sejmu w dniu 13 grudnia 2005 r.
|
|
Obszern± czê¶æ doradcz± otwieraj±, tradycyjnie ju¿, „Pytania i odpowiedzi”, których tym razem udzielaj± Edyta Bogusz i Eliza Krych. Czy badanie potrzeb szkoleniowych mo¿na zgodnie z klasyfikacj± Wspólnego S³ownika Zamówieñ (CPV) zaliczyæ do us³ug w zakresie doradztwa personalnego? Czy warto¶æ to¿samych us³ug lub dostaw realizowanych przez jednego Zamawiaj±cego, ale w przypadku kilku ró¿nych projektów z Europejskiego Funduszu Spo³ecznego – nale¿y ³±czyæ, czy te¿ nie? Czy zbycie wierzytelno¶ci zak³adu bud¿etowego podlega ustawie Prawo zamówieñ publicznych? To tylko niektóre z problemów poruszanych przez Autorki.
|
|
Jak zamawiaj±cy powinni redagowaæ dokumenty w postêpowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Czy tekst powinni dzieliæ na czê¶ci czy rozdzia³y? Czy podstawow± jednostk± redakcyjn± jest artyku³ czy paragraf? Jakich u¿ywaæ skrótów? Na te i inne pytania mo¿na znale¼æ odpowied¼ w tek¶cie Marka Kole¶nikow pod wiele mówi±cym tytu³em „Elementy legislacji dla zamawiaj±cych”.
|
|
Kontynuacj± wcze¶niejszych rozwa¿añ prowadzonych na ³amach Prawa Zamówieñ Publicznych jest tekst Jaros³awa Rafa o zamówieniach udzielanych w czê¶ciach. Przepisy prawne pozostawiaj± w tym zakresie szereg w±tpliwo¶ci, które na potrzeby praktyki Autor stara siê wnikliwie rozja¶niæ.
|
|
Ustawa Prawo zamówieñ publicznych obliguje zamawiaj±cego do ustalenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia sposobu obliczenia ceny wykonania zamówienia, a brak tego ustalenia skutkuje niemo¿liwo¶ci± porównania ofert. Aby zmierzyæ siê z tym zadaniem zamawiaj±cy musi wiedzieæ, jakim celom s³u¿y to ustalenie oraz jakie konsekwencje dla przeprowadzenia i wykonania zamówienia bêd± mia³y jego decyzje. Pomocne w tym mo¿e byæ opracowanie Ewy Wiktorowskiej zatytu³owane „Obliczanie ceny na roboty budowlane”.
|
|
Na zakoñczenie, w dziale dot. orzecznictwa, Rafa³ Rogala omawia orzeczenie G³ównej Komisji Orzekaj±cej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 31 marca 2005 r. dotycz±ce odpowiedzialno¶ci zamawiaj±cych na podstawie przepisów o dyscyplinie finansów publicznych za b³êdy w postêpowaniu o udzielenie zamówienia, w szczególno¶ci niepodania uczestnikom postêpowania informacji cenowych na pi¶mie, jako naruszenia zasady jawno¶ci.
|
|
Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówieñ Publicznych”
|
|
Dalsze informacje... |
2006-03-30 Instytut Zamówieñ Publicznych |