| Prawo Zamówień Publicznych Jedną z najważniejszych czynności zamawiającego przy udzielaniu zamówienia publicznego jest opis przedmiotu tego zamówienia. Powinien on wskazywać na rzeczywiste potrzeby zamawiającego oraz umożliwić wykonawcom sporządzenie ofert zgodnie z jego wymaganiami, dokonanie obiektywnej oceny ofert i udzielenie zamówienia wyłącznie wykonawcy wybranemu zgodnie z przepisami ustawy. Jak dokonać tego w sposób prawidłowy zastanawia się Józef Edmund Nowicki w artykule „Opis przedmiotu zamówienia”.
|
|
|
Zamawiający znajdują się często pod silną presją ze strony polityków, aby uwzględniać pozaekonomiczne kwestie, zwłaszcza przy udzielaniu kluczowych kontraktów. Chodzi przede wszystkim o cele ekologiczne i społeczne, których realizacja przy pomocy zamówień publicznych ma już swoją historię w państwach członkowskich Unii Europejskiej oraz w Stanach Zjednoczonych. Zbigniew Raczkiewicz w opracowaniu „Realizacja społecznych i ekologicznych celów za pomocą zamówień publicznych” wskazuje na zalety i wady takiego podejścia.
|
|
Zakres stosowania przepisów dotyczących zamówień publicznych od dawna budzi wiele kontrowersji. Problematykę tę podejmują Anna Specht-Schampera w artykule „Wspólnoty mieszkaniowe a zamówienia publiczne” oraz Grzegorz Wicik w artykule „Udzielanie zamówień spółkom komunalnym”. Oba teksty, opierając się na wnikliwej analizie orzecznictwa i dotychczasowej praktyki, omawiają obowiązek stosowania procedur udzielania zamówień publicznych przez podmioty w różny sposób „powiązane” z jednostkami samorządu terytorialnego.
|
|
Przygotowywana od wielu miesięcy i nieustannie zmieniająca swój kształt nowelizacja ustawy Prawo zamówień publicznych była już omawiana na naszych łamach. Barbara Wysocka w artykule „Mechanizmy zapobiegania korupcji w projekcie nowelizacji Prawa zamówień publicznych” omawia niektóre propozycje, w szczególności wynikające z rządowej autopoprawki projektu, która trafiła do Sejmu w dniu 13 grudnia 2005 r.
|
|
Obszerną część doradczą otwierają, tradycyjnie już, „Pytania i odpowiedzi”, których tym razem udzielają Edyta Bogusz i Eliza Krych. Czy badanie potrzeb szkoleniowych można zgodnie z klasyfikacją Wspólnego Słownika Zamówień (CPV) zaliczyć do usług w zakresie doradztwa personalnego? Czy wartość tożsamych usług lub dostaw realizowanych przez jednego Zamawiającego, ale w przypadku kilku różnych projektów z Europejskiego Funduszu Społecznego – należy łączyć, czy też nie? Czy zbycie wierzytelności zakładu budżetowego podlega ustawie Prawo zamówień publicznych? To tylko niektóre z problemów poruszanych przez Autorki.
|
|
Jak zamawiający powinni redagować dokumenty w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego? Czy tekst powinni dzielić na części czy rozdziały? Czy podstawową jednostką redakcyjną jest artykuł czy paragraf? Jakich używać skrótów? Na te i inne pytania można znaleźć odpowiedź w tekście Marka Koleśnikow pod wiele mówiącym tytułem „Elementy legislacji dla zamawiających”.
|
|
Kontynuacją wcześniejszych rozważań prowadzonych na łamach Prawa Zamówień Publicznych jest tekst Jarosława Rafa o zamówieniach udzielanych w częściach. Przepisy prawne pozostawiają w tym zakresie szereg wątpliwości, które na potrzeby praktyki Autor stara się wnikliwie rozjaśnić.
|
|
Ustawa Prawo zamówień publicznych obliguje zamawiającego do ustalenia w specyfikacji istotnych warunków zamówienia sposobu obliczenia ceny wykonania zamówienia, a brak tego ustalenia skutkuje niemożliwością porównania ofert. Aby zmierzyć się z tym zadaniem zamawiający musi wiedzieć, jakim celom służy to ustalenie oraz jakie konsekwencje dla przeprowadzenia i wykonania zamówienia będą miały jego decyzje. Pomocne w tym może być opracowanie Ewy Wiktorowskiej zatytułowane „Obliczanie ceny na roboty budowlane”.
|
|
Na zakończenie, w dziale dot. orzecznictwa, Rafał Rogala omawia orzeczenie Głównej Komisji Orzekającej w sprawach o naruszenie dyscypliny finansów publicznych z dnia 31 marca 2005 r. dotyczące odpowiedzialności zamawiających na podstawie przepisów o dyscyplinie finansów publicznych za błędy w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w szczególności niepodania uczestnikom postępowania informacji cenowych na piśmie, jako naruszenia zasady jawności.
|
|
Grzegorz Wicik redaktor naczelny „Prawa Zamówień Publicznych”
|
|
Dalsze informacje... |
2006-03-30 Instytut Zamówień Publicznych |