| Prawo Zamówień Publicznych W sierpniu 2005 r. weszła w życie względem Rzeczypospolitej Polskiej Konwencja haska w sprawie zniesienia wymogu legalizacji zagranicznych dokumentów urzędowych. Konwencja ta zastępuję dotychczas stosowaną legalizację konsularną tzw. klauzulą apostille tzn. poświadczeniem w specyficznej formie, przewidzianej w załączniku do Konwencji. O niektórych skutkach i kłopotach ze stosowaniem nowych przepisów piszą Magdalena Czajkowska i Paweł Czubik w artykule „O nadużywaniu klauzuli apostille z Konwencji haskiej w zamówieniach publicznych”. |
|
|
Przepisy o zamówieniach publicznych wyróżniają wiele rodzajów ogłoszeń, których dokonać musi zamawiający w postępowaniu o udzielenie zamówienia. Ostatnia nowelizacja Prawa zamówień publicznych wprowadziła sporo zmian w tym zakresie. Omówieniu tej różnorodności poświęcony jest artykuł Józefa Edmunda Nowickiego „Ogłoszenia w zamówieniach publicznych”. |
|
Z kolei Zbigniew Raczkiewicz w opracowaniu „Ocena sytuacji ekonomicznej i finansowej oferentów” prezentuje, w jaki sposób można dokonać uproszczonej analizy sytuacji ekonomicznej i finansowej oferentów na podstawie danych zawartych w ich bilansie rocznym. |
|
Z klasycznego ujęcia prawa cywilnego i stosunku cywilnoprawnego wynika, że podmioty tego prawa są równorzędne, żaden z nich nie ma prawa władczego, jednostronnego kształtowania sytuacji prawnej drugiego i każdemu przysługuje równa ochrona prawna. W zamówieniach publicznych zasada ta doznaje jednak w wielu przypadkach ograniczenia. Omawia je Anna Specht-Schampera w artykule „Umowa jako część specyfikacji istotnych warunków zamówienia”. |
|
Część praktyczną otwiera opracowanie Marka Koleśnikow „Okiełznanie nowelizacji 2006 r. – zmiany w specyfikacji istotnych warunków zamówienia”, które, jak wskazuje tytuł, dotyczy zmian wprowadzonych przez ostatnią nowelizację Prawa zamówień publicznych w zakresie składników i treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. |
|
Czy dopuszczalne jest zawarcie aneksu do umowy o zarządzanie nieruchomościami przedłużającego termin trwania umowy bez zmiany wartości ofertowej zamówienia? Czy istnieje możliwość zmniejszenia przez zamawiającego zakresu rzeczowego zamówienia przy równorzędnym proporcjonalnym zmniejszeniu przez zamawiającego wynagrodzenia? Jak zwykle na te i inne pytania nie zabraknie odpowiedzi. Tym razem udziela ich Agnieszka Kurowska. |
|
Jednym z głównych założeń, na których oparto nowelizację Prawa zamówień publicznych było uproszczenie i odbiurokratyzowanie procedur udzielania zamówień. Dla realizacji tego założenia ustawodawca uznał za konieczne dokonanie zmian w tzw. wartościach progowych stosowania ustawy. Omawia je Barbara Wysocka w opracowaniu „Nowe wartości progowe stosowania przepisów o zamówieniach publicznych”. |
|
W dziale orzecznictwo Grzegorz Wicik dokonał bardzo użytecznego w praktyce wyboru orzecznictwo sądów okręgowych z zakresu zamówień publicznych. |
|
Grzegorz Wicik Redaktor Naczelny "Prawa Zamówień Publicznych" |
|
Dalsze informacje... |
2006-06-30 Instytut Zamówień Publicznych |