Na forum Grupy Roboczej Rady UE ds. Harmonizacji Prawa trwają prace nad opracowaniem tekstu projektu nowej Dyrektywy Maszynowej. Projekt przedłożony przez Komisję w styczniu 2001 roku i zamieszczony w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich nr C 154E/15 z dnia 29 maja 2001 roku noszący sygnaturę COM(2000) 899 final -2001/0004(COD) był przedmiotem poprawek Parlamentu Europejskiego, ponownego opracowania przez Komisję i długotrwałych prac w Grupie Roboczej.
Osiągniecie kompromisu między państwami członkowskimi w sprawie szeregu zapisów projektu wydaje się trudne. Stad też nie można przewidzieć, czy nowa dyrektywa zostanie przedłożona w 2004 roku. Biorąc pod uwagę dalsze kroki legislacyjne, można spodziewać się pełnego wejścia w życie dyrektywy nawet dopiero w 2010 roku.
Niniejsze omówienie opiera się na wersji projektu dyskutowanej w listopadzie 2003 roku.
Dyrektywa Maszynowa w nowej redakcji została zreorganizowana, a śródtytuły rozdziałów wyraźnie odzwierciedlają funkcje zawartych w nich postanowień. Wzbogacono słownik zastosowanych terminów, co pozwoli na jednoznaczną interpretację wielu zapisów. Oprócz tego wprowadzono zmiany merytoryczne, z których główne zostały opisane w skrócie poniżej.
- Do zakresu urządzeń podlegających dyrektywie włączono:
- dźwigi budowlane osobowe i towarowo-osobowe, dotychczas wykluczone,
- przenośne urządzenia wykorzystujące naboje z ładunkiem wybuchowym, do mocowania części metalowych,
uboju zwierząt, znakowania obiektów lub zaciskania kabli (zapisowi temu sprzeciwia się szereg państw).
- Do wykazu urządzeń w załączniku IV dodano przenośne urządzenia wykorzystujące naboje z ładunkiem
wybuchowym do mocowania części i urządzenia wykrywające obecność ludzi, a usunięto maszyny do produkcji
materiałów pirotechnicznych.
- Ustalono przykładową listę urządzeń uważanych za elementy bezpieczeństwa (punkt szeroko dyskutowany, szereg
państw żąda listy zamkniętej).
- Ustalono rodzaje maszyn podlegające wyłącznie dyrektywie niskonapięciowej 73/23/WE
- Nałożono jednoznaczny obowiązek zorganizowania nadzoru rynku przez państwo członkowskie.
- Nałożono obowiązek oznakowania CE na elementach bezpieczeństwa.
- Wprowadzono pojęcie maszyn częściowo ukończonych.
- Wprowadzono nowy zestaw procedur oceny zgodności, uwzględniający wyniki analizy ryzyka:
- procedurę wewnętrznej kontroli produkcji,
- dla urządzeń wymienionych w załączniku IV: procedurę zgodności z normami zharmonizowanymi, procedurę
badania typu WE i procedurę pełnego zapewnienia jakości. Dyskutowane jest wymaganie badania projektu
przez jednostkę notyfikowaną w przypadku zastosowania systemu zapewnienia jakości i braku zgodności z
normami zharmonizowanymi.
- Wprowadzono obowiązek dostarczania instrukcji bezpiecznego montażu maszyny częściowo ukończonej i
zadeklarowania wymagań zasadniczych, które zostały spełnione.
- Jednoznacznie ustalono deklarowanie zgodności z Dyrektywami, a nie innymi aktami normatywnymi.
- Wprowadzono obowiązek zachowania poufności przez zainteresowane strony i współpracy między państwami
członkowskimi i jednostkami notyfikowanymi..
- Nałożono obowiązek wprowadzenia przez państwa członkowskie sankcji za nieprzestrzeganie przepisów prawa
wdrażającego Dyrektywę Maszynową.
Projekt wprowadza także zmiany, głównie o charakterze porządkowym, do dyrektywy dźwigowej 95/16/WE.
|