Adresatami dyrektyw Wspólnoty Europejskiej są jej państwa członkowskie, dla których są one wiążące w zakresie celów i zadań. Forma i środki ich realizacji wynikają z prawa krajowego poszczególnych państw, które musi być doprowadzone do zgodności z postanowieniami dyrektyw. Oznacza to, że postanowienia zawarte w dyrektywach stają się prawem w państwach członkowskich po wdrożeniu ich do prawa wewnętrznego.
Celem dyrektyw nowego podejścia jest ochrona interesów publicznych - zdrowia i bezpieczeństwa osób, ochrona konsumenta, ochrona środowiska, ochrona transakcji handlowych. Dotyczą one wyrobów, które mają być po raz pierwszy wprowadzone do obrotu. Zgodnie z tym odnoszą się do wyrobów nowych, wyprodukowanych w państwach członkowskich oraz do wyrobów nowych, używanych i wyrobów z drugiej ręki, wprowadzanych na rynek WE przez państwa trzecie.
Cała filozofia zawarta w dyrektywach nowego podejścia jest uszczegółowieniem (w stosunku do danego obszaru wyrobów) zasad nowego podejścia i zasad globalnego podejścia. "Konstrukcja" wszystkich dyrektyw nowego podejścia jest w zasadzie jednakowa i składa się z następujących zagadnień ujętych w poszczególnych artykułach:
- zakres dyrektywy określa asortyment wyrobów, których ona dotyczy lub charakter niebezpieczeństwa, któremu
stosowanie przepisów dyrektywy ma zapobiec. Zazwyczaj zakres obejmuje ryzyko wynikające z użytkowania wyrobu
lub/i ryzyko dotyczące zjawisk. Producent musi sam dokonać oceny czy jego wyrób jest z obszaru danej dyrektywy i
czy tylko dotyczy go jedna dyrektywa, czy dwie, trzy itd. W przypadku wyrobu, którego dotyczy kilka dyrektyw, wyrób ten, aby mógł być wprowadzony na rynek musi spełniać wymagania wszystkich dotyczących go dyrektyw;
- warunki wprowadzenia wyrobu na rynek i do użytku zobowiązują państwa członkowskie do podjęcia koniecznych
działań w celu zagwarantowania wprowadzania do obrotu tylko wyrobów nie zagrażających bezpieczeństwu i
zdrowiu osób ani innym interesom publicznym, które dana dyrektywa chroni, pod warunkiem, że wyroby te zostały
prawidłowo zainstalowane i są prawidłowo obsługiwane i użytkowane zgodnie z ich przeznaczeniem. Zobowiązanie to
pociąga za sobą konieczność prowadzenia przez państwo nadzoru rynku;
- wymagania zasadnicze dotyczące ochrony zdrowia i bezpieczeństwa, które powinny zostać spełnione, aby wyrób
objęty daną dyrektywą można było uznać za bezpieczny;
- warunki swobodnego przepływu są w zasadzie analogiczne jak warunki wprowadzenia wyrobu na rynek;
- domniemanie zgodności wyrobu z "wymaganiami zasadniczymi" jest oparte na zgodności wyrobu z europejskimi
normami, uszczegółowiającymi wymagania zawarte w dyrektywach. Pomimo, że stosowanie norm nie jest
obowiązkowe, stanowią one główne narzędzie do sprawdzenia zgodności z postanowieniami dyrektyw;
- klauzula bezpieczeństwa zobowiązująca państwa członkowskie do ograniczenia lub zakazania wprowadzenia na rynek
wyrobów niebezpiecznych lub (zgodnie z niektórymi dyrektywami) w inny sposób niezgodnych z zasadniczymi
wymaganiami, włącznie z dopilnowaniem usunięcia takich wyrobów z rynku, jeżeli się na nim prawnie, czy nieprawnie
znalazły;
- ocena zgodności. Każda dyrektywa nowego podejścia podaje zakres możliwych procedur oceny zgodności, które
uważa się za zapewniające należyty poziom ochrony;
- oznaczenie CE. Wyroby spełniające wymagania dyrektyw nowego podejścia powinny nosić oznaczenie CE,
gwarantujące im swobodny dostęp na wszystkie rynki państw Wspólnoty Europejskiej;
- jednostki notyfikowane. W dyrektywach wymagających zaangażowania strony trzeciej (jednostek notyfikowanych)
do przeprowadzenia oceny zgodności są podawane warunki, jakie musi spełniać organizacja pretendująca do
notyfikacji;
- koordynacja działań wdrożeniowych;
- przeniesienie dyrektywy do praw państwowych i przepisy przejściowe. Niezależnie od stosowania przepisów
dyrektyw, koniecznie wprowadzonych do prawodawstwa krajowego prawem wewnętrznym danego państwa,
państwa członkowskie mogą zastosować dodatkowe przepisy krajowe chroniące przede wszystkim pracowników,
konsumentów i środowisko. Przepisy te nie mogą jednak wymagać modyfikacji wyrobu ani też ograniczać swobody
dostępu do rynku.
|